Opony z dętką i opony bezdętkowe

Jednym z elementów tworzących opony są dętki. Są to komory, które wytwarza się z najczęściej z gumy. Są one wypełnione gazem, najczęściej powietrzem, które tłoczone jest poprzez wentyl. Jej zadaniem jest utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia powietrza, które wypełnia dętkę i zapewnia jej odpowiednie właściwości użytkowe. Główną cechą charakteryzującą dętkę jest jej sprężystość. Obecnie coraz rzadziej są one stosowane w oponach samochodów osobowych, ze względu na to, iż coraz powszechniej stosuje się opony bezdętkowe. Jednak w takich pojazdach, jak na przykład maszyny rolnicze, wózki inwalidzkie czy rowery, nadal są powszechnie stosowane.

Dętki w samochodach

Tak jak wcześniej zostało wspomniane, coraz rzadziej używa się opony z dętkami w przypadku samochodów osobowych. Tego typu opony największą popularnością cieszyły się bardzo długo, bo prawie 50 lat. Opony bezdętkowe zostały stworzone w latach czterdziestych XX w. Opony zawierające w sobie dętkę, były bardzo dobrym zamiennikiem swoich poprzedników, jednak mimo wszystko nie były idealne. Dętki są bardzo podatne na przebicia, ponieważ łatwo przebijają się na skutek tarcia między dętką a wnętrzem opony. Nie cieszyły się one uznaniem również z tego powodu, iż nie utrzymywały one długo ciśnienia wewnątrz opony, co oznacza, że okazały się one awaryjne.

Budowa opony z dętką

Opony z dętką różnią się od tych bezdętkowych szczególnie tym, że te pierwsze musza posiadać dodatkowe elementy, takie jak na przykład ochraniacz lun podkład ochronny. Inna też w takim przypadku jest budowa felgi. Dęta wyposażona jest w zawór powietrza, który umożliwia utrzymanie odpowiedniej ilości powietrza w ogumieniu. Pod wpływem powietrza dętka się rozszerza, co powoduje, że może ona otrzymać odpowiedni dla siebie kształt. Dzięki temu, samochód może umożliwić kierowcy odpowiedni komfort jazdy, bezpieczne hamowanie pojazdem oraz łatwe zmienianie kierunku jazdy. Mimo wszystko, ze względu na to że dętka wykonana jest z gumy, jest elementem mało wytrzymałym i wrażliwym na uszkodzenia mechaniczne. Dętkę w bardzo łatwy sposób można uszkodzić felgą, aby temu zapobiec należy stosować dodatkowe ochraniacze w oponie. Mimo wszystko, opona posiadająca dętkę, charakteryzuje się dużo większą łatwością w montażu. Jednak mimo wszystko posiadają one dużo więcej wad niż opony bezdętkowe. Spadek ciśnienia dochodzi w takim wypadku nawet pod wpływem najmniejszego przebicia opony i może stać się bardzo niebezpieczne dla kierującego pojazdem.